…aneb jak si nepodrazit vlastní prodejní nohy
Prodej nemovitosti není jen o tom „dát to na internet a počkat“. Každý detail, od fotky po první větu u prohlídky, hraje roli. A právě na těch „drobných přešlapech“ nejčastěji hoří i jinak krásně prodejné byty a domy a zbytečně se díky těmto chybám prodají pod cenou, nebo vůbec.
Prodat dům nebo byt není zrovna jako prodat kolo na bazaru. V sázce je často několik milionů, nervy na pochodu a do toho vám realitní trh (a příbuzní) radí každý něco jiného. Výsledek? Prodávající opakující pořád ty samé chyby.
Sepsala jsem pro vás 28 nejčastějších přešlapů, které můžou celý prodej pěkně zkomplikovat, nebo vám z kapsy vyfouknout pěkný balík.
Mrkněte na ně ať se jim vyhnete obloukem.
1. Stanovíte cenu podle „co říkal soused“
Soused prodal nemovitost za 7 mega. Ale měl větší pozemek, novou střechu a výhled na les, ne na parkoviště. Tržní odhad se nedělá podle dojmu, ale podle dat.
2. Milujete svoji nemovitost až příliš
Moc dobře to chápu, první dětský krůček, ta kuchyň, co jste skládali 3 týdny… Ale kupující si nebude kupovat vaše vzpomínky, ale místo a to místo musíte prodat co nejlépe.
3. Neuklízíte před prohlídkou
Uklizená nemovitost je velmi důležitá při prvním dojmu. Takže ano, i ta ponožka v rohu může rozhodnout. Lidé chtějí vidět, že je nemovitost udržovaná, ne že tam právě probíhá rodinná apokalypsa.
4. Ignorujete první dojem
Zahrada zarostlá jak prales, schránka s nápisem „Neházet reklamu“ z roku 2006… Vstupní část do nemovitosti je jako první rande – hodně rozhodne.
5. Fotíte to mobilem večer při vaření
Rozmazaná fotka obýváku s hrncem guláše na stole opravdu nezaujme. Profifotky nejsou zbytečný luxus, jsou lákadlo a je to kousek do skládačky, která úspěšně prodává.
6. Inzerát? „Byt 3+1, k prodeji“ a tím to hasne
Popis by měl odpovědět na otázky: kde, co, za kolik a proč si to má člověk zamilovat. Ne piškvorky bez emocí.
7. Nedáváte půdorys
Lidé chtějí vědět, jak to celé „sedí“. Bez půdorysu si to těžko představí a představivost je při prodeji klíčová.
8. Odpovídáte na zájemce za tři dny
Zájemce není pošťák – nezvoní dvakrát. Když neodpovíte rychle, jdou dál.
9. Nechcete se s nikým dělit – ani s realitkou
„Radši to prodám sám, aspoň ušetřím.“ Fajn. Ale víte, jak udělat cenovou analýzu, právní kontrolu, hezký profi inzerát včetně fotografií, videí, dronu a poté vyjednávat s kupujícím? Pokud ne, může vás to nakonec stát víc než provize.
10. Hrajete mrtvého brouka při vadách
Když je problém s vlhkostí, dejte to na stůl. Když to zatajíte, buď se to zjistí (a máte problém), nebo kupující odejde hned po prohlídce.
11. Prohlídky pořádáte ve tmě
Tma, deprese, zatažené rolety – chcete přilákat kupce, nebo jim navodit náladu jako před rozchodem?
12. Neřešíte právní stránku
„Smlouvu si stáhneme z internetu, ne?“ – Ne. Každý prodej je jiný a právní chyby můžou být drahé. Velmi drahé.
13. Nemáte připravené dokumenty
Katastr, PENB, nabývací titul, plánky… Pokud to nemáte v kupě, celý proces se může zbytečně protahovat.
14. Neinvestujete do malých oprav
Kapající kohoutek, vylomená klika, opadaná omítka, to nejsou jenom drobnosti – kupující vidí a řekne si „Tady se o to asi moc nestarali, koukneme se jinde.“
15. Myslíte si, že home staging je pro Instagram a nepotřebujete ho
Přitom jde o velmi praktickou věc – správně naaranžovaný prostor vypadá větší, čistší, útulnější. To zvedá zájem.
16. Neřešíte daně
Daň z příjmu, osvobození, časový test… Stačí malá neznalost a může vás to stát desítky tisíc.
17. Máte v tom majetkoprávní guláš
Podílové vlastnictví? Spoluvlastníci bez kontaktu? Nejasné pozemky? Tohle řešte včas.
18. Zapomínáte na exekuce, zástavy, věcná břemena
Drobnost, která může celý prodej zablokovat. Před prodejem si nechte udělat právní audit.
19. Neznáte cenu v okolí
„Vždyť támhle ten byt je za 9 milionů!“ Jasně, ale už tam leží půl roku bez zájmu. Srovnávejte s realizovanými cenami, ne s přáními.
20. Nechcete se dohodnout na ceně
Pevná cena bez diskuze? Kupující chtějí jednat. A když jim nedáte prostor, jdou jinam.
21. Dáváte najevo, že na prodej „kašlete“
Nezájem, pasivita, otrávené jednání… Kupující chce vědět, že vám na tom záleží (a že jste spolehlivý partner).
22. Mluvíte během prohlídky moc – nebo vůbec
Správně vedená prohlídka není monolog ani mlčení. Je to dialog.
23. Prodej spouštíte ve špatnou dobu
Listopad bez slunce, mokrá zahrada, sychravo… někdy se vyplatí počkat na jaro. Alespoň s focením.
24. Zanedbáváte online propagaci
Dneska už nestačí jeden inzerát na Sreality. Potřebujete webové stránky, propagaci, profi fotky, video, sociální sítě… být vidět!
25. Jdete do toho bez strategie
Bez plánu, bez časového rámce, bez rozpočtu. Prodej je projekt – a jako každý projekt potřebuje řízení.
26. Zůstáváte v tom sami
Rodina, právník, realitní makléř – okolí vám může pomoct, pokud víte, koho poslouchat.
27. Tlačíte moc na kupujícího
Agresivní přístup, neustálé volání, přehnané podmínky… Takhle se zákazníci neudržují.
28. Vzdáte to po prvním neúspěchu
Nevyšlo to? Nevadí. Zkuste upravit strategii, cenu, formu propagace. Vzdát to a slevit o půl milionu není řešení.
✨ Závěrem
Prodej nemovitosti není každodenní rutina, může být stresující, ale se správným přístupem a bez výše uvedených chyb může být velmi úspěšný, rychlý a hlavně výhodný.
Chcete mít jistotu, že to zvládnete bez přešlapů? Nenechte se připravit o čas, nervy ani peníze zbytečnými chybami.
📩 Ozvěte se mi – ráda s vámi proberu vaši situaci, navrhneme strategii a pomůžeme prodat výhodně, rychle a s klidnou hlavou. 😊